A A A K K K
для людей із порушенням зору
Старобогородчанська громада
Івано-Франківська область, Івано-Франківський район

«Споживацькі права або, що треба знати кожному про захист прав споживачів»

Дата: 26.04.2021 15:06
Кількість переглядів: 486

Фото без опису

«Споживацькі права або ,що треба знати кожному про захист прав споживачів»

 

Споживач –це фізична особа, яка придбаває, замовляє, використовує або має намір придбати чи замовити продукцію для особистих потреб, безпосередньо не пов'язаних з підприємницькою діяльністю або виконанням обов'язків найманого працівника.

Конституцією України гарантується для громадян право на безпечне для життя і здоров’я довкілля ,вільного доступу до інформації про стан довкілля ,про якість харчових продуків і предметів побуту.

Базовим нормативним актом, який регулює відносини між споживачами товарів, робіт і послуг та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг, і встановлює права споживачів, а також визначає механізм їх захисту та основи реалізації державної політики у сфері захисту прав споживачів є Закон України «Про захист прав споживачів».

Споживачі під час придбання, замовлення або використання продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на:

   1) захист своїх прав державою;

   2) належну якість продукції та обслуговування;

   3) безпеку продукції;

  4) необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця);

    5) відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції), відповідно до закону;

    6) звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав;

    7) об'єднання в громадські організації споживачів (об'єднання споживачів).

Основою споживацького права повинен володіти кожний громадянин.

Відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів» продавець (виконавець) зобов’язаний надати споживачеві доступну і достовірну інформацію про найменування ,належність та режим роботи свого підприємства.  Для цього на фасаді торговельного об’єкта розміщується вивіска із зазначенням найменування суб’єкта господарювання, а також біля входу до торговельного об’єкта на видному місці розміщується інформація про режим роботи.

 Придбання товарів слід починати з ознайомлення з їх споживчими властивостями.Така інформація повинна бути надана продавцем саме до придбання споживачем товару. Ні в якому разі не рекомендується придбавати товари ,інформація про які надається на недоступній для споживачів мові.

Якщо споживач не впевнений у якості товару ,він має право звернутися до продавця з вимогою показати документи ,що підтверджують його якість.

На етикетці, супровідних документах повинна бути інформація про назву товару, дані про основні споживчі властивості(для продуктів харчування- склад,кількість, енергетичну цінність), дані про шкідливі речовини , ціну, дату виготовлення, умови зберігання, гарантійні зобов’язання виробника, правила використання,термін придатності, найменування та адреса виробника.

• Споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на анологічний у продавця ,в якого він був придбаний , якщо товар не задовольнив його за формою ,габаритом ,фасоном,кольором,розміром ,або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням.

Споживач має право обміняти товар належної якості протягом 14 календарних днів ,не рахуючи дня купівлі. Обмін товару належної якості провадиться ,якщо він не використовувався і якщо збережено його гарний вигляд, споживчі властивості,пломби,ярлики, а також розрахунковий документ ,виданий споживачеві разом з проданим товаром. Отже, обміну або поверненню підлягає тільки новий товар,який немає слідів використання: потертостей, забруднень.Товар повинен бути повернутий у повному комплекті , з ярликом,в своїй оригінальній упаковці,з заводським маркуванням, і супроводжуючими документами (паспорт,гарантійний талон, касовий чек , накладну. )

Щоб мати право відстояти свої права в разі придбання неякісного товару , мати докази , що товар був придбаний саме у цього продавця, мати дату ,з якої починається обчислення гарантійного терміну , споживач повинен при придбанні товару обов’язково взяти квитанцію, касовий або товарний чек (документ ,що підтверджує здійснення покупки).

Якщо покупець хоче повернути горошові кошти за товар належної якості:

• покупець звертається до продавця і пише заяву на повернення коштів де вказує свої персональні дані (в магазині повинен бути стандарний бланк повернення)

•  покупець зобов’язаний повернути придбаний товар в цілій упаковці і з  повною комплектацією, зазначеною в технічній документації (техпаспорті) , надати квитанцію про покупку, товарний або касовий чек.

Гроші , сплачені за товар ,повертаються покупцеві в день повернення покупки.

Якщо у продавця магазину немає можливості повернути гроші відразу, то виплата проводиться не пізніше через 7 днів з моменту отримання товару та письмової заяви на повернення коштів.

Не підлягають обміну та поверненню продовольчі товари (їжа, напої, алкоголь,дитяче харчування,тютюнові вироби), ліки тощо.

Крім того обміну не підлягають деякі непродовольчі товари : панчішно-шкарпеткові вироби,постільна і натільна білизна ,косметика, друкована продукція,ювелірні вироби. 

Гарантійні терміни на скланопобутову техніку (телевізори, морозильні камери,холодильники,тощо) обчислюються від дня продажу товару ,або починаючи від дня передачі товару споживачеві , якщо товар потребує спеціальної установки (підключення) чи складання – від дня їх здійснення. Строк придатності обчислюється від дати виготовлення.

У разі виявлення протягом гарантійного строку недоліків споживач має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:

- пропоційного зменшення ціни товару,

- безоплатного усунення товару в розумний строк,

- відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

На письмову вимогу споживача на час ремонту надається товар аналогічної марки (моделі,артикулу, модифікації) незалежно від моделі. Строк ремонту -14 днів (з дати пред’явлення вимоги)або за домовленістю сторін.

У разі виявлення протягом гарантійного строку істотних недоліків (недолік ,який робить неможливим чи недопустимим використання товару відповідно до його цільового призначення, виник з вини виробника (продавця чи виконавця) ,після його усунення проявляється знову з незалежних від споживача причин або він взагалі не може бути усунутий або його усунення потребує понад 14 днів , він робить суттєво іншим ,ніж передбечено договором , які виникли з вини виробника товару (продавця,виконавця) або фальсифікація товару,підтверджена висовком експертизи , споживач має право за своїм вибором  вимагати :

- розірвання договору та повернення сплаченої грошової суми за товар;

- вимагати заміни товару на такий же товар або на анологічний ,з числа наявних у продавця.

Cпоживачам, при порушенні їх законних прав (товар не відповідає показникам якості, безпечності або не якісно надана послуга, виконані роботи) рекомендується звернутись до продавця/ суб’єкта господарювання (місце продажу товарів чи надавачів послуг) для врегулювання ситуації за згодою сторін, зокрема:

звернутись в усній формі до продавця/ суб’єкта господарювання (місце продажу товарів чи надавачів послуг);

•  якщо на усне звернення споживачу відмовили в його вимогах (замінити товар, повернути кошти тощо) тоді необхідно в письмовій формі звернутись на адресу суб’єкта господарювання виклавши суть питання та додати документ (копію), що підтверджує купівлю товару. Заяву споживача в письмовій формі суб’єкт господарювання повинен зареєструвати. Якщо суб’єкт господарювання відмовляє споживачу у реєстрації його заяви, споживач направляє звернення поштою з повідомлення про вручення.

Рекомендація: залежно від ситуації (коли терміни на звернення обмежені) та виду порушення споживчих прав, споживачам перш ніж звертатись до продавця/суб’єкта господарювання про врегулювання ситуації щодо порушення їх прав, можливо доцільно попередньо проконсультуватись в органах влади чи правозахисних організацій щодо дій та захисту своїх прав.

Якщо ж господарюючий суб’єкт відмовляється задовольнити висунуті вимоги, тоді споживачу для захисту своїх прав необхідно звернутись до державних органів, а саме уповноваженого органу виконавчої влади у сфері захисту прав споживачів або ж вирішувати питання в судовому порядку.

Уповноваженим органом виконавчої влади у сфері захисту прав споживачів є Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) та її структурні підрозділи , зокрема в області –Головне управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області (м. Івано-Франківськ, вул. Берегова,24 телефон «гарячої лінії» для звернень громадян 51-13-89; сайт в мережі інтернет : www.vetif.gov.ua e-mail: ifdergprod@vetif.gov.ua ) в структурі якого є Управління захисту споживачів (розташоване в с. Підлужжя, вул. Шевченка, 1 – тел. 55-96-17; E-mail: ifyzps@vetif.gov.ua). , Богородчанське управління Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області при якому працюють консультаційні центри захисту прав споживачів (смт. Богородчани ,вул. Ярослава Мудрого ,5 –тел. 21-6-08,25-0-86 e-mail: bogo-dergprod@vetif.gov.ua).  де  споживачі можуть звертатись за консультаціями, а також із заявою, скаргою щодо порушення їхніх прав або ж з пропозицією в усній або письмовій формі.

Головне управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області надає консультації та розглядає звернення споживачів щодо порушення їх законних прав у встановлені чинним законодавством терміни, при необхідності здійснює перевірку та вживає заходів впливу до суб’єктів господарювання.

 

Усне звернення викладається громадянином на особистому прийомі в керівництва державного органу або за допомогою засобів телефонного зв’язку через телефонні "гарячі лінії" та записується (реєструється) посадовою особою.

 

Письмове звернення подається громадянином до установи особисто або через уповноважену ним особу (повноваження якої оформлені відповідно до законодавства), або відсилається поштою. Письмове звернення також може бути надіслане в електронній формі з відправленням на електронну адресу органу або ж необхідно зайти на сайт Управління в розділ «Електроне звернення» заповнити необхідні дані та відправити звернення.

В зверненні необхідно зазначити прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викласти суть справи та додати копії підтверджуючих документів про придбання товару (послуги) або гарантійні зобов’язання суб’єкта господарської діяльності. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати.

Зразки звернень з питань захисту прав споживачів до Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області та інша корисна інформація розміщенні на сайті управління за посиланням : www.vetif.gov.ua , E-mail: ifdergprod@vetif.gov.ua

Також споживачі можуть звертатись за консультаціями і щодо порушення їх прав в місцеві органи державної влади та органи місцевого самоврядування, в яких запроваджені телефонні гарячі лінії для надання послуг інформаційного характеру з питань захисту прав споживачів.

Щодо розміщення реклам також має бути узгоджено з місцевими органами державної влади або місцевого самоврядування

Розповсюдження та розміщення реклам регулюється Законом України «Про рекламу» .


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень